راهنمای خرید لنت ترمز مناسب خودرو

محمدرضا رحیمی شنبه 15 آذر 1399 - 14:58
راهنمای خرید لنت ترمز مناسب خودرو
چگونه لنت ترمز مناسب خودرو برای جاده ای که می پیمایم انتخاب کنم؟ آیا حتما باید از لنت ترمز فابریک کارخانه استفاده کنم؟

سیستم ترمز مدرن خودرو راه طولانی ای را طی کرده است. از سیستم ترمز و درام قدیمی تر که  مکانیکی کار می کند تا سیستم ABS امروزه که با کامپیوتر کنترل می شود.

در نهایت تمام اجزای ترمز فرسوده می شوند و نیاز به تعویض دارند. قطعاتی که بیشترین فرسایش یا ساییدگی را دارند ، لنت ترمز است. در حالی که همیشه بهتر است به اجزای سیستم ترمز (Original Equipment Manufacturer (OEM پایبند باشید ، اما انتخاب لنت های ترمز مناسب به دلیل گزینه ها ، مارک ها و سبک های مختلف ، به طور فزاینده ای دشوار می شود.

لنت ها باید همیشه قبل از فرسودگی کامل و طبق توصیه سازنده خودرو برای تعویض قدرت ترمز تعویض شوند. با این کار آسیب به سایر اجزای مهم ترمز مانند کولیس ترمز و روتور کاهش می یابد. اگر لنت های ترمز شما نازک است و شما باید لنت ترمز مناسب را انتخاب کنید ، این 3 سوال دقیق را از خود بپرسید :

چه زمانی باید لنت ترمز تعویض شود؟
اکثر تولیدکنندگان خودرو توصیه می کنند هر بار که لاستیک های اتومبیل خود را تعویض می کنید ، لنت ترمز خود را هر 10،000 تا 40،000 کیلومتر تعویض کنید. لاستیک ها و ترمزها به طور مشترک برای متوقف کردن وسیله نقلیه شما کار می کنند ، بنابراین منطقی است که همزمان لنت ترمز و درام ترمز اتومبیل خود را تعویض کنید. با تعویض لنت های ترمز قبل از فرسودگی کامل ، از اجتناب از تعویض روتور ترمز خودداری کنید - لنت های ترمز بخشی برای جلوگیری از چرخش چرخ لمس می شوند. روتورهای ترمز باید هر دو یا سه تعویض تایر یا هر 100000 تا 120،000 کیلومتر تعویض شوند. چند علامت متداول وجود دارد که رانندگان می توانند گوش دهند و احساس کنند زودتر از دیرتر هشدار می دهند که لنت ترمز نیاز به تعویض دارد.

صدای جیر جیر ترمز: اگر پدال ترمز را فشار دهید و صدای جیر جیر بلندی شنیدید ، این امر به دلیل وجود لنت های ترمز بیش از حد نازک است. به طور مشخص ، نشانگر نوار سایش هنگامی که لنت ها از مرز 80٪ فرسوده می شوند ، روتور ترمز را لمس می کند. اگر به زودی و پس از شنیدن این صدا ، لنت ترمز تعویض نشود ، نشانگر سایش در واقع در روتور فرو می رود ، که در اکثر موارد خود به تعویض نیاز دارد.

پالس های پدال ترمز: اگر پدال ترمز را فشار دهید و احساس کنید که ضربان دارد ، این یکی دیگر از شاخص های طبیعی فرسودگی لنت های ترمز است. با این حال ، این همچنین می تواند نشانه چرخش ترمز پیچ خورده یا مشکلات سیستم ABS باشد ، بنابراین بازرسی از یک مکانیک حرفه ای ایده خوبی است.

در لنت های ترمز به دنبال چه ویژگی هایی می گردم؟
هنگام جستجوی لنت های ترمز جدید ، می خواهید 7 نکته را در نظر بگیرید تا بهترین لنت های ترمز را برای اتومبیل خود پیدا کنید. نوع لنت ترمز مورد نیاز شما به سبک رانندگی و شرایط شما بستگی دارد. به عنوان مثال ، لنت های ترمز طراحی شده برای رفت و آمد به ندرت باید با دمای بالا دست و پنجه نرم کنند ، در حالی که از طرف دیگر ، برای خودروهای با عملکرد بالا ، نیاز به مقداری گرم گزیدگی دارند.

عملکرد هوا : لنت های ترمز خوب باید بتوانند در همه مناطق آب و هوایی عمل کنند ، صرف نظر از اینکه خشک ، مرطوب ، گل آلود ، گرم یا سرد باشد.

Cold Bite و Hot Bite : لنت ترمز شما باید همانطور که در نظر گرفته شده عمل کند و اصطکاک ایده آلی را چه گرم و چه سرد فراهم کند.

بسته به منطقه زندگی شما وسردسیر و گرم سیر بودن آن و نوع استفادهع می بایست لنت مناسب محل زندگی و کاربرد خود را انتخاب کنید که میتوانید با تماس با کارشناسان اس آر کالا ضمن مشاوره رایگان در انتخاب لنت  از خریدی مطمئن بهره  مند شوید.

حداکثر دما (MOT) : این بالاترین دمایی است که لنت ترمز می تواند قبل از ناامن شدن از طریق تجزیه ، بخواند.

پاسخ اصطکاک به دما: این در پروفیل اصطکاک اندازه گیری می شود ، با توجه به اینکه در ترمز اضطراری در مقایسه با ترمزهای معمولی چه مقدار نیرو را باید به پدال وارد کنید تا همان پاسخ را دریافت کنید.

پد و روتور مادام العمر : هر دو لنت ترمز و روتور مستعد سایش هستند. شما باید در نظر بگیرید که هنگام درگیر شدن لنت ها ، لنت ها چه مدت دوام دارند و همچنین روتور طراحی شده اند.

سر و صدا و لرزش : شما می خواهید در نظر بگیرید که فشار آوردن روی لنت ترمز چه میزان صدا ، لرزش و حتی پدال را ایجاد می کند.

سطح گرد و غبار : لنت های ترمز ممکن است گرد و غبار را جمع کرده و سپس به چرخ شما بچسبند.

انواع مختلف لنت ترمز کدامند؟
همانطور که در بالا نشان دادیم ، بهترین توصیه برای تعویض لنت ترمز این است که همیشه به توصیه سازنده برای قطعات تعویض عمل کنید. در اکثر موارد ، این بدان معناست که شما از شما درخواست لنت ترمز تعویض می کنند. بسته به نوع وسیله نقلیه شما ، احتمالاً لنت ترمز OEM شما از یکی از سه ماده منحصر به فرد ساخته شده است. در زیر 3 نوع متداول مواد لنت ترمز ذکر شده است :

لنت های ترمز ارگانیک :

در ابتدا ، لنت ترمز از آزبست ساخته می شد ، ماده ای سخت و در عین حال سمی که با ایجاد چندین بیماری تنفسی ارتباط دارد. هنگامی که آزبست ممنوع شد ، بسیاری از لنت های ترمز توسط ترکیبی از مواد متعدد از جمله کربن ، شیشه ، لاستیک ، الیاف و ... تولید می شوند. لنت های ترمز ارگانیک به طور معمول ساکت و آرام تر هستند و لنت های ترمز نرم تر هستند. اشکال اصلی این است که طولانی مدت نیستند. شما به طور معمول لنت ترمز OEM ارگانیک برای وسایل نقلیه لوکس با وزن کمتری پیدا خواهید کرد.

لنت های ترمز نیمه فلزی :

امروزه اکثر وسایل نقلیه در جاده ها از پد های نیمه فلزی استفاده می کنند. لنت ترمز نیمه فلزی از مس ، آهن ، فولاد و سایر فلزات همراه با روان کننده های گرافیت و مواد دیگر تشکیل شده است تا به شما در کاهش تجمع گرما کمک کند. این نوع لنت های ترمز به دلیل توانایی دوام بیشتر و کاهش اصطکاک که به خودروهای سنگین تر ، کامیون ها و SUV کمک می کند تا با کارآیی بیشتری متوقف شوند ، اغلب به عنوان راه حل های OEM برای وسایل نقلیه سنگین یافت می شوند.

لنت های ترمز سرامیکی

جدیدترین لنت ترمز موجود در بازار ، لنت سرامیکی است. لنت های ترمز سرامیکی در دهه 1980 به عنوان جایگزینی لنت های آزبست قدیمی معرفی شدند. این نوع لنت ترمز از ماده سرامیکی سخت شده و همراه با الیاف مس ساخته شده است. به دلیل ساختار منحصر به فرد ، آنها طولانی ترین ماندگاری را در بین سه بزرگ دارند و کاملاً نرم اعمال می شوند. اشکال دو برابر است. اول اینکه ، گرچه آنها می توانند در برابر درجه حرارت بالا مقاومت کنند ، اما در آب و هوای سردتر بسیار خوب کار نمی کنند ، زیرا در صورت قرار گرفتن در شرایط سرمای شدید ، مواد مستعد ترک خوردگی هستند. همچنین ، آنها گرانترین نوع لنت ترمز هستند

آیا لنت های ترمز فابریک کارخانه تنها مواردی هستند که می توانم استفاده کنم؟

پاسخ ساده این سوال منفی است. برخی از تولیدکنندگان خودرو وجود دارند که برای رعایت ضمانت نامه ها به استفاده از قطعات OEM نیاز دارند ، بنابراین باید همیشه ابتدا با سازنده خودرو خود مشورت کنید. با این حال

چندین شرکت خودروسازی گزینه های ترمز معادل OEM ساخته شده توسط سازندگان بازارهای پس از فروش را دارند. اگر قصد خرید لنت ترمز پس از فروش را دارید ، این 3 قانون اساسی را دنبال کنید :

- همیشه یک نام تجاری قابل اعتماد بخرید. لنت ترمز می تواند جان شما را نجات دهد. شما نمی خواهید در مورد لنت های ترمز تعویضی ساخته شده توسط یک سازنده ارزان قیمت پس از فروش سازش کنید.

- گارانتی را بررسی کنید. بسیاری از تولید کنندگان لنت ترمز (یا خرده فروشانی که آنها را می فروشند) ضمانت نامه روی لنت ترمز را ارائه می دهند. در حالی که آنها برای فرسودگی نهایی طراحی شده اند ، اما اگر با ضمانت باشند ، این به خوبی از کیفیت قطعه پس از فروش حکایت دارد.البته لنت های وارداتی بعلت تحریم نمایندگی رسمی در ایران و به تبع آن گارانتی معتبر ندارند اما فروشگاه اینترنتی اس آر کالا با تضمین اصالت کالا های وارداتی خیال مشتری را راحت میکند.

- به دنبال گواهینامه ها باشید. در اجزای بازار پس از فروش ، دو گواهینامه لنت ترمز وجود دارد. مورد اول آنالیز اثربخشی افتراقی (D3EA) و روش دوم ارزیابی اثربخشی ترمز (BEEP) است.

صرف نظر از اینکه شما چه نوع لنت ترمز را انتخاب می کنید ، نکته مهمی که باید بخاطر بسپارید این است که نصب مناسب مهمترین ویژگی برای پیروی از آن است. وقتی می خواهید لنت ترمز مناسب را انتخاب کنید ، مطمئن شوید که یک مکانیک حرفه ای سرویس را برای شما کامل کرده است.

بازخوردها